ELSK
 
Picture
Træer hælder en anelse mere mod venstre i England.
Nu bor jeg i London. Det føles ikke meget anderledes end at bo i Danmark eller Tyskland. Jeg føler mig ikke anderledes, når jeg vågner om morgenen, solen opfører sig på samme måde (venstre-højre, op-ned) og jeg spiser samme slags æbler (braeburn). Jeg ved ikke hvad jeg havde forventet, bare fordi min krop bliver transporteret to timer mod vest er den jo stadig bare min krop. Og selvom menneskerne her er to timer bagud står de jo stadig op om morgenen (bare lidt senere), spiser (lidt mere hvede) og gør hvad man nu gør før man lægger hovedet tilbage på puden (klart højere pude).
Men så er der alligevel de små forskelle, som vidner om en anden kulturel udvikling her, to timer mod vest. Særligt sådan noget med retning har briterne en anden tilgang til end folk derhjemme. Fx åbnes langt de fleste døre indad, hvilket fx kan gøre det ret besværligt at komme ud af mikroskopiske wc'er på universitetet og gør det ret kompliceret at lukke katte ud, når de står med snuden mod døren og vil væk, nu. 
Desuden kan man aldrig vide hvilken side håndtag sidder på på døre, særligt om morgenen (og om natten) har det ført til nogen frugtesløs langen ud efter et antaget håndtag på højre side. Når man skal tisse meget, betyder de sekunder, der går på at finde håndtaget på den anden side, en del.
Og så er der jo trafikken. I ved. Jeg ser til begge sider, når jeg krydser veje, fordi jeg først var meget bevidst om, at jeg skulle vende min intuition om (mod højre), men nu hverken stoler på min gamle eller nye første indskydelse. Jeg er bare indstillet på, at biler her i England kan komme hvorsomhelst fra. Hvem ved. Jeg befinder mig i landet, hvor børn kan flyve på koste og bjørne kan have filosofiske samtaler med ugler. Måske bør jeg også begynde at kikke opad.

/menschenkind



Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.


Planter vokser ikke fordi man trækker i dem.